دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پورعباس: سازمان ملی سنجش تا ۶ ماه آینده مستقر می‌شود/ بخش عمده‌ای از ظرفیت دانشگاه‌ها در اختیار کشور‌های همسایه قرار می‌گیرد 

پورعباس: سازمان ملی سنجش تا ۶ ماه آینده مستقر می‌شود  بخش عمده‌ای از ظرفیت دانشگاه‌ها در اختیار کشور‌های همسایه قرار می‌گیرد 
سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور جزئیات ماموریت‌ها و مسئولیت‌های پیش روی این سازمان را تشریح کرد.  
کد خبر : 910817

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اولین نشست خبری سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور صبح امروز (یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت) با هدف تببین اهداف و ماموریت‌های این سازمان در محل سازمان سنجش برگزار شد. 

عبدالرسول پورعباس، سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور در این نشست، ضمن تشکر از اعتماد رئیس جمهور پیرامون واگذاری مسئولیت برای پیشبرد اهداف سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اظهار کرد: از حدود یک سال گذشته بحث تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و خرداد ۱۴۰۲ به مدت ۳ ماه فرصت تصویب ماده واحده آن داده شد‌. 

وی افزود: حدود ۴۰ سال از انقلاب را پشت سر گذاشته‌ایم و در گام دوم قرار داریم و اتفاقات گسترده‌ای رخ خواهد داد، افزایش کمی در حوزه‌های پزشکی و غیر پزشکی و تحولات بسیار خوبی در حوزه آموزش و پرورش را شاهد بوده‌ایم، در این مدت شاید بیشتر فعالیت‌ها در حوزه کمی بود، مثلا تعداد داوطلبانی که می‌خواهند وارد دانشگاه شوند از ظرفیت صندلی‌های موجود دانشگاه‌ها بیشتر است.  

پورعباس تصریح کرد: هدایت تحصیلی، هدایت شغلی، رتبه‌بندی دانشگاه‌‌ها در سطح جهانی و تعاملات بین‌المللی از جمله ضرورت‌هایی بود که نیازمند نگاه جدید و تحولی بودیم، در سازمان سنجش تجربه ۴۰ ساله داشتیم. 

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ادامه داد: تعاملات سازمان سنجش ضرورت توسعه بحث مهارت و حرفه و صلاحیت‌های حرفه‌ای در ۲ دهه گذشته پررنگ شد، پس نیازمند بودیم فراسازمانی عمل شود، قرار است خدماتی فراتر از وزارت علوم ارائه شود که این به معنای جدا شدن سازمان سنجش نیست، بلکه یکی از بازوهای اجرایی، فکری و نظارتی ۳ وزارتخانه وزارت بهداشت، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش خواهد بود، همچنین با وزارت کار در زمینه مهارت‌یابی ارتباط بیشتری خواهیم داشت. 

پورعباس گفت: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور دارای ۲ بال است که مسئولیت طراحی تمام آزمون‌های کشور به صورت رسمی و غیررسمی به این سازمان واگذار خواهد شد، بال دوم این سازمان مسئولیت ارزشیابی، اعتبارسنجی، مسئولیت پایش و کیفیت تحت ارزیابی درونی تمام سازمان‌ها را برعهده دارد تا اعتبار سنجی در بین ملت صورت بگیرد. 

وی بیان کرد: بررسی میزان پیشرفت و اجرا و راستی آزمایی بحث سند راهبردی وزارت علوم و سند تحول آموزش و پرورش در سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور اجرایی خواهد شد.   

پور عباس با بیان اینکه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور فراتر از تمام وزارتخانه‌ها پیش می‌رود؛ تاکید کرد: آینده کشور با تشکیل این سازمان قابل اعتمادتر خواهد شد و در سطح جهانی هم خوش خواهد درخشید، بررسی روند اعطا از ورود تا خروج داوطلبان، از شروع تا پایان خدمت برای آینده کشور ضروری است، باید بتوانیم در آینده بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها را در اختیار کشورهای همسایه قرار دهیم، این سازمان در عالی‌ترین مرتبه خود و بهترین شکل ارائه خدمت می‌کند. 

وی اضافه کرد: نوید می‌دهم ظرف کمتر از ۶ ماه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور به صورت کامل مستقر شده و هیئت امنا و معاونان آن تعیین شوند و از امروز به صورت هیئت امنایی پیش خواهد رفت.

پورعباس گفت: شورای ارزشیابی و دو شورای سنجش آزمون سراسری و سنجش تحصیلات تکمیلی در سازمان ایجاد خواهد شد. بودجه سازمان از محل بودجه عمومی و اختصاصی و همچنین کمک های مردمی و نهادها تامین خواهد شد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با اشاره به کنکور ۱۴۰۴ گفت: ما نه می گوییم کنکور تشریحی می شود و نه نمی‌شود، ترکیبی می‌شود. با دستگاه‌های جدید از پاسخ کوتاه تا تشریحی خواهیم داشت برای همین کنکور ترکیبی خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته